toe-up & cuff-down II

Tot nu toe heb ik sokken alleen vanaf de boord naar de teen (cuff-down) gebreid. In mijn blog van 8 februari vertelde ik dat ik sokken ook graag met de teen-eerst-methode (toe-up) wil leren breien.
Dus ik aan de slag. Ik heb wat zitten prutsen om Judy’s-magische-opzet onder de knie te krijgen. Na een onderzoekje op het World Wide Web vond ik deze teenopzet namelijk het mooist.


Het boekje*, wat ik gebruik, gaf wel een idee hoe het moet maar via you-tube-filmpjes kreeg ik net iets meer zicht op het, voor mijn gevoel onlogische gedraai, van de draadden bij de opzet.
Uiteindelijk had ik de slag te pakken en 24 steken op de naaldjes staan. En dan, in een split second, heb ik géén idee meer hoe ik dat nu precies deed…

Eigenlijk zou je dan zo die 24 steken van de pennen af moeten halen en het opnieuw doen, zo vaak dat het je eigen wordt. Ok, die opzet is deeltje 1. Dan begint de eigenlijke teen, met meerderen. Normaal éindig ik bij de teen en mínder ik dus. Volledig geroutineerd kan ik bij wijze blindelings er een eind aan breien.
Dit is andere koek. Want hoe doe je nu een rechts- of een linksvallende meerdering. Ja, het staat geschreven op pagina 6 van mijn boekje maar dan is het nog wel een dingetje hoor. En ik ben dan ook zo’n troela die pas tevreden is wanneer de teen er net zo keurig uitziet als op het plaatje.

Ik ben er dus wel even zoet mee. Bovendien ben ik er nog niet uit of ik doorga op mijn DPN’s (double pointed needles), sokkennaaldjes, of toch over ga op een rondbreinaald. Het beginnetje, de eerste toeren zijn best wel een gepruts met mijn DPN’s, maar misschien is dat ook wel gewoon even wennen.


 Om toch een werkje op de pennen te hebben wat ik zó op kan pakken en mee kan nemen heb ik een sok opgezet met garen van Regia Pairfect. Dit garen is ontworpen om cuff-down te breien.

De gele stukken in de bol zijn de markering om sok twee te maken voor twee precies dezelfde sokken. Ik had deze bol nog in mijn voorraad. Al twee keer eerder gebruikte ik soortgelijk garen.
Erg gemakkelijk: je hoeft niet na te denken om twee gelijke sokken te krijgen.

Ter afsluiting van deze blog even een paar foto’s van ons vriendje Chiqo.


* Boekje: Sokken van teen tot boord van Jo An Luijken en Marlies Hoogland

2 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Anita Drost
    feb 14, 2019 @ 09:48:13

    Ja, weer eens wat anders. Mij bevalt het prima om zo sokken te breien. Na de teen meerderingen gaan de steken weer op 4 lange breinaalden, die kun je zo lekker onder je arm steken. Sok met Hollandse hiel blz.16 is mijn favoriet.👍

    Beantwoorden

  2. Anita Drost
    feb 14, 2019 @ 09:59:27

    Ik zet trouwens wel op, op een rondbreinaald. Nog even en je zet twee sokken tegelijk op, op je rondbreinaald.🤪

    Beantwoorden

Plaats een reactie