koffiegesprek

Al eerder schreef ik over mijn vrijwilligerswerk bij de stichting Samen Sterk Zonder Stigma. En zo vertrok ik gister naar Den Haag voor mijn eerste klus als ambassadeur.
2014-12-04 10.34.35Ik had samen met Anita (ook ambassadeur) en Paul (journalist) een afspraak in de Tweede Kamer met Pia Dijkstra van D66. Ik had met Anita voor het gesprek al afgesproken bij een restaurant zodat ik kennis kon maken met haar en we het gesprek voor konden bereiden. Ook Paul kwam daar zodat we gezamenlijk naar de Tweede Kamer konden gaan. Nou, daar kom je niet zomaar binnen. Het is net de douane op een vliegveld. Tas gescand, schoenen uit, (‘Mevrouw, wat heeft u mooie sokken aan!’-‘Ja meneer, zelf gebreid!’) door een poortje. Met een label aan de rugzak en een pasje mochten we binnen.
2014-12-05 14.27.03Tjonge wat is de Tweede Kamer een prachtig oud gebouw. De vloeren vol mozaïeken. Tegelwerk boven de deuren en veel hout.
2014-12-04 15.00.45We hadden het gesprek met Pia Dijkstra in de fractiekamer van de partij. Het was de voormalige kamer van hoge adel. Wat een prachtige plek. Het gesprek verliep goed. We wisselden ideeën uit over hoe we de stigmatisering in de maatschappij van mensen met een psychische kwetsbaarheid kunnen aanpakken. Het was vooral een positief en bijzonder gesprek. Pia Dijkstra is zeker geen vrouw met veel vooroordelen. Dat komt, zo zei ze, door alle jaren dat ze Vinger aan de Pols heeft gepresenteerd en dus bij mensen met een ziekte vooral de mens zag in plaats van de ziekte. Vooral de kwaliteiten van iemand zien en niet de beperkingen. Met afspraken over en weer namen we afscheid.
Nadat we de Tweede Kamer van de Staten Generaal verlaten hadden doken we eerst de kroeg in.
Een biertje, dat hadden we wel verdient. Paul gaf ons complimenten over wat we bereikt hadden in dit gesprek. Hij vertelde dat hij elke keer weer versteld staat wat ambassadeurs los krijgen bij de geïnterviewden, gewoon door open en eerlijk het gesprek aan te gaan. Het was mijn eerste koffiegesprek. En ik moet zeggen, het smaakt naar meer!
2014-12-04 16.41.54Wat is het prachtig om dit te kunnen doen. Maar ook best ‘eng’ want met de stichting Samen Sterk Zonder Stigma pleiten we naar een samenleving waarin iedereen openlijk over psychische aandoeningen kan praten. Eh, dat is nog best lastig. Ja, ook voor mij. Toch wil ik laten zien, als ambassadeur, dat je met een psychische kwetsbaarheid gewoon werkzaam kunt zijn in de maatschappij. Door gesprekken met aansprekende invloedrijke Nederlanders aan te gaan, zichtbaar te worden, een voorbeeld te zijn van hoe het ook kan.

Geef een reactie

