hoofdzaken

En zo zijn we in de meteorologische herfst beland, heerlijk!

Vanmorgen rondje-hondje mét jas, sjaal en paraplu. Ja echt, zelfs de regen deert me niet. Die hittegolf ligt nog vers in mijn geheugen. Daar werd ik echt ongelukkig van.


Anyway, mijn afvaldeken vordert gestaag. Het is fijn om eraan te werken. Over één lapje doe ik een klein uurtje. Elke keer weer een feestje om een wolletje te kiezen voor het volgende lapje. Natuurlijk is het ook zo leuk om de reden wáárom ik dit project ben begonnen. Bij elke ons die ik afval mag ik een lapje breien. Ik zit op 18 lapjes. Ik kan nog even vooruit dus.


Ik maak clusters van 9 lapjes en daaromtoe een wit randje en dat weer 9 keer. 81 lapjes = dik 8 kilo, mijn streven is 10 kg trouwens.

Wat zou het toch fijn zijn als handwerken onder het kopje ‘sport’ en subgroep ‘vetverbranding’ zou vallen. Dan had ik de conditie van een marathonloper en was ik graatmager! Maar hé, breien heeft wel degelijk een positieve werking op onze gezondheid.

Hieronder een artikel met uitleg:

In eerste instantie lijken handwerken en sporten niet veel met elkaar gemeen te hebben. Toch hebben breien en hardlopen wel degelijk overeenkomsten. Beide hebben direct effect op je emoties en cognitieve functies. Zowel na een ommetje joggen, alsook na wat toeren breien voel je je gewoon beter. Beide helpen je te beschermen tegen depressies, vertragen de kans op geheugenverlies tijdens de ouderdom en je stressniveau gaat ervan dalen.

Dit door direct effect op de neurotransmitters, dit zijn chemicaliën die zorgen voor de communicatie tussen je lichaam en je hersenen.

Het brein gebruikt deze neurotransmitters om je hart te vertellen dat het moet kloppen, je longen om te ademen en je maag om te verteren. Neurotransmitters hebben ook invloed op je stemming, slaap en concentratie en kunnen nadelige symptomen veroorzaken wanneer deze uit balans zijn. De drie belangrijkste stemmings gerelateerde neurotransmitters:

How-Neurotransmitters-Are-Released-in-the-Brain-2Serotonine regelt stemming, eetlust, emotie en slaap. Speelt ook een rol bij de pijnprikkels. Een te laag gehalte van serotonine kan geheugen- en leerproblemen geven, ook wordt er een verband gelegd tussen een te laag serotonine gehalte en depressies.

Dopamine
speelt een grote rol in het breinsysteem en is verantwoordelijk voor blijdschap, welzijn en genot. Het moedigt ons aan om te blijven presteren in de dingen waar we ons goed door voelen. Te weinig dopamine heeft effect op het geheugen, de aandacht en het probleemoplossend vermogen verdwijnt. Mensen met de ziekte van Parkinson hebben een tekort aan Dopamine.

Endofine
heeft een opiaat-achtig effect. Het neemt pijngevoel weg en creërt een gevoel van ontspanning en van algemeen welzijn.

Deze drie  neurotransmitters worden geproduceerd als reactie op zowel fysieke activiteiten (zoals een rondje rennen) als repeterende ruimtelijk motorische taken (zoals een toertje breien).

Joggers spreken vaak van een ‘Runner’s high’ die zij ervaren tijdens het hardlopen – een gevoel van een verhoogde stemming die hen in staat stelt om langer door te gaan, ondanks ongemak of zelfs pijn. Dat gevoel wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het vrijkomen van een aantal ‘feel good’ hormonen in de hersenen, waaronder serotonine, dopamine, endorfine en zelfs endocannabinoïden (cannabis-achtige hormonen van nature geproduceerd in het lichaam). Dus kunnen we ook spreken van ‘Knitters’s high’. Dit puur door het ook vrijkomen van die ‘feel-good’ hormonen.


Deze hormonen helpen om nieuwe taken uit te kunnen voeren (“Hoe kan ik omgaan met een nieuw computerprogramma?”), bovendien zorgt het voor vermindering van korte-termijn geheugenverlies dat geassocieerd wordt met veroudering (“Waar heb ik m’n sleutels?”) en het je helpt met executieve taken zoals planning en multi-tasking (“tegelijkertijd inpakken lunches, mailen, facebook en te praten met een vriendin aan de telefoon? Geen probleem!”)

Breien is dus ook goed voor je gezondheid. Handwerkers beschrijven dat, wanneer ze zich bezig houden met hun kunst & vaardigheid, een staat ervaren van ‘meditatie’ of ‘zeer ontspannend’. Sommigen vergeleken het zelfs met ‘het nieuwe yoga’. Mensen die bezig zijn met repeterende ruimtelijk motorische taken, vertonen opmerkelijke overeenkomsten met een diepe meditatie. Het is immers een activiteit die de productie van dopamine en serotonine stimuleert.

Handwerken zorgt voor een beloningssysteem voor hersenen in de vorm van ontspanning en verlaging van de stresshormonen. Bij het vertalen van codes en symbolen, wat je dus doet bij kant- en kabelsbreien, wordt de linker prefrontale cortex geactiveerd. En dat zorgt voor een positieve stemming. Het recept voor een positieve gezondheid is, naast sporten, dus óók handwerken.

Ben ik even goed bezig…

Dit artikel kwam ik tegen op internet, Jildou heeft het vertaald (Bedankt!) en ik leesbaar gemaakt.
Foto’s pinterest en eigen foto’s.
Bronnen:
1.  Gutman, S.A. and Schindler, V.P. 2007. “The neurological basis of occupation” Occupational Therapy International 14(2): 71-85.
2.  Hillman, C.H., et al. 2008. “Be smart, exercise your heart: exercise effects on brain and cognition” Nature Reviews in Neuroscience.
3.  Raichlen, David A., et al. 2012. “Wired to run: exercise-induced endocannabinoid signaling in humans and cursorial mammals with implications for the ‘runner’s high’” Journal of Experimental Biology.
4.  van Praag, H. 2009. “Exercise and the brain: something to chew on” Trends in Neurosciences 32(5): 283-290.
5. Young, Simon N. 2007. “How to increase serotonin in the human brain without drugs” Journal of Psychiatry and Neuroscience.

Take care en kalm an!

4 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Martine
    sep 03, 2020 @ 13:19:15

    Uiteraard ben je helemaal goed bezig! 👍🧶🚶‍♀️

    Beantwoorden

  2. Anita
    sep 03, 2020 @ 14:16:39

    Leuk! Interessante info.👍😁👋 oh ja, ik moest wel even lachen😂👍

    Beantwoorden

  3. anja
    sep 03, 2020 @ 16:34:13

    Goed bezig, al 18 lapjes “mogen” breien! Handwerken is voor mij (letterlijk) van levensbelang. Een chronisch tekort aan serotonine. Altijd goed om lezers erop te wijzen hoeveel nut handwerken kan hebben.

    Beantwoorden

  4. Anneke
    sep 04, 2020 @ 04:17:10

    Froukje wat goed 18 lapjes helemaal perfect, ik doe met je mee ik ben iedere morgen een uur aan het lopen en ik probeer niet meer te snoepen.
    Ik ben nu 5 kilo kwijt, ik ben er blij mee ik ben nu 1 maand bezig.
    We gaan door op de breiavond neem ik wel wortel en komkommer mee😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: