leefstijl bijstellen

Mijn interesse werd gewekt door het programma ‘Dokters van morgen‘, over vasten en de wetenschappelijke onderbouwing van deze leefstijl.

Ik heb een doorlopende strijd met de weegschaal. Dit komt doordat ik sporten erg vervelend vind en eten juist weer niet. Helaas, ook de medicatie die ik moet gebruiken, werkt mijn slanke-lijn enorm tegen… Met een BMI van 29.1 ben ik te klein voor mijn gewicht.

weegschaal
Tijd voor actie, al is het maar om het ‘aankomen’ een halt toe te roepen. Echt geloof me, ik heb vanaf mijn veertiende vele diëten geprobeerd.

Intermittent Fasting (I.F)
Er zijn verschillende vormen van deze leefwijze, het is géén dieet namelijk. Ik doe het voedingsschema 16:8. Dat betekent 16 uur vasten en 8 uur wel eten. Dus wanneer ik ’s avonds om 19:00 heb gegeten dan mag ik om 11:00 de volgende ochtend weer eten. Wel mag je in die 16 uur water, koffie en thee drinken.

De koffie was nog wel een dingetje. Ik dronk mijn koffie met veel echte (lees volle) melk. Nu dus zwart. Ik moest af van mijn idee dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd is van de dag. Nu ga ik wandelen met Chiqo met een lege maag, maar ook dat went, net als zwarte koffie, vrij snel.


Wat voor mij belangrijk is om dit voedingsschema aan te houden:

Insuline

I.F. heeft een gunstig effect op de alvleesklier. Wanneer ik doorlopend eet maakt de schildklier ook voortdurend insuline aan. De insuline zorgt ervoor dat de glucose, die na wat eten in mijn bloed komt wordt omgezet in energie, ook wel ATP (adenosinetrifosfaat) genoemd.
Als ik voortdurend (elk uur) wat at, dan maakte ik ook voortdurend een beetje insuline aan. En kwam er dus een overschot aan ATP in m’n lichaam. Waardoor een voortdurende verhoging van mijn bloedsuikerspiegel en daardoor vetopslag. Ik werd ook moe & chagrijnig wanneer ik even niet at. Dit doordat ik gewend was geraakt aan de voortdurende hoge bloedsuikerspiegel. Door het vasten gun ik mijn organen even rust. Bijvoorbeeld de alvleesklier en zijn insulineproductie.

Vetverbranding
Wanneer ik ‘vast’ dan komt er tijdelijk geen brandstof in en haalt mijn lichaam energie uit andere bronnen dan voeding. De vetverbranding gaat dan ‘aan’.
Na twee weken I.F. gaf de weegschaal 800 gram minder aan, zie dat is prachtig! Wie het kleine niet eert…

Eetverslaving
Ik merk nu dat het niet erg is om een ‘hongergevoel’ te ervaren, het gaat over na een glas water of kopje koffie. Mijn drang naar ongezond voedsel is minder. Voorheen was ik erg met eten bezig. Een echte grazer. Nu is dat gewoon klaar, 16 uur niet. In de andere 8 uur merk ik dat ik minder ongemerkt van alles naar binnen schuif.

Energie
Het schijnt dat deze leefstijl je ook meer energie zou geven. Maar na twee weken 16:8 heb ik hier nog niets van gemerkt…

Bron met bronnen.
Het verhaal van Jelle.

2 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Tijm
    okt 28, 2019 @ 13:28:52

    Succes!!!

    Beantwoorden

  2. Agnes uit de bocht
    nov 05, 2019 @ 12:03:47

    Zet um op!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: