guilty pleasure

Nee, Chiqo, geen lange boswandeling vandaag maar kleine ommetjes.
Er zijn grenzen!
Wat een regen… en het houdt maar niet op.
Gelukkig wilde Chiqo ook wel terug zodra hij ‘wat’ had gedaan.


Anyhow: Een guilty pleasure. Dit is eigenlijk iets waaraan men stiekem genoegen beleeft hoewel men weet dat het eigenlijk niet kan; stiekeme geneugte; heimelijk pleziertje.

Mijn guilty pleasure is legpuzzels maken. Eigenlijk helemaal niet zo verkeerd en raar want:

1. Wanneer je puzzelt gaan zowel je linker als je rechter hersenhelft aan het werk. De rechterkant is het creatieve deel en ziet het grote geheel van de puzzel. De linker hersenhelft is juist het analytische deel en probeert de verschillende stukjes van de puzzel op een logische manier te sorteren. Door te puzzelen wordt verbinding tussen de twee hersenhelften gemaakt en dit stelt ons in staat te leren, onthouden en begrijpen. Een ideale manier om je geheugen te verbeteren.

2. Net als lezen in een boek of breien van een sok zo ervaar je met puzzelen ook al snel rustig gevoel. Puzzelen kan helpen om zo tot rust te komen dat je als het ware in een ‘meditatieve staat’ terecht te komen.

3. Naast dat je helemaal tot rust komt, maak je ook een gelukstofje dopamine. Dit speelt een belangrijke rol bij het beloningssysteem in onze hersenen en zorgt er voor dat we door willen puzzelen, tot hij af is.


Maar toch, het blijft een rare bezigheid. Uren lang stukjes zoeken in een doos, passen, meten en neerleggen. En wanneer zo’n puzzel van minstens duizend stukjes dan uiteindelijk af is mik je die, met zorg en aandacht gelegde puzzel, zo weer in de doos!


Ik ben fan van Jan van Haasteren puzzels: de stukjes zijn herkenbaar en daardoor goed neer te leggen & er zit een dosis verborgen humor in zijn puzzels. Hierboven een voorbeeld: ‘Motorrace’. Ik heb er drie ‘van Haasteren’ puzzels.

Ik heb ook een puzzel van Franciens Katten: die werkt hetzelfde, herkenbaarheid in de stukjes. Deze kreeg ik van mijn dochter & schoonzoon een paar jaar geleden alweer. Echt leuk om te maken.

Francien Jubileumkatten legpuzzel 1000 stukjes van Jumbo ... puzzle, cat, kitten, kitty, francien
Nu ben ik bezig met een puzzel die ik ook van hen kreeg. Zo fijn om te doen! Deze is van Rien Poortvliet met kabouters erop. Zo prachtig!

Ik heb een handige rol met vilten doek waar de puzzel op ligt. Door dit vilt op te rollen om de koker blijven alle stukjes op de juiste plaats liggen. Zo kan ik de tafel ruim maken voor het eten.


De puzzels die ik maak hebben 1000 stukjes. Dat vind ik groot zat!
Maar hier in Fryslân is een mevrouw die puzzels van 1000 stukjes allang achter zich heeft gelaten. Die legde ze in één dagje! Aukje gaat voor de echte grote uitdagingen van 33600 stukjes! 2×6 meter!  Hier een linkje naar een filmpje (wel in het Frysk). Haar nieuwe uitdaging is een puzzel van 48000 stukjes! Dat zie ik mezelf nog niet doen!

2 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. anja
    mrt 15, 2019 @ 22:19:55

    De term granny square komt van de eerste emigranten vanuit Europa in Amerika. Ze hadden het niet breed, en haalden oude sokken en truien uit, om van dat garen vierkantjes te haken. Je hebt per vierkantje weinig nodig en zo konden ze dekens breien van relatief weinig garen (vergelijkbaar met de quilts die ze maakten van lapjes stof). Dit haakwerk werd voornamelijk gedaan door oudere vrouwen die niet meer deelnamen aan het arbeidsproces, dus omaatjes die vierkantjes haakten, oftewel granny-square.

    Beantwoorden

  2. Lily
    mrt 17, 2019 @ 18:58:13

    Hoi Froukje, ik reageer op je puzzelstukje, ha ha, dubbele betekenis !
    Ik ben ook een Jan van Haasteren-fan.
    De kast staat er vol van, ook van 1000 stukjes.
    Ik koop ze niet in de winkels maar op vlooienmarkten en kringloopwinkels.
    Dan betaal je, je niet scheel, het is zó leuk om te doen.
    Ik deed dit altijd met mijn moeder (92) en mijn zus.
    Mijn moeder is afgelopen januari gestorven en nu maak ik ze alleen, maar is niet meer zo gezellig.
    Van haar heb ik ook het breien, borduren en haken geleerd.
    En van mijn vader die vorig jaar februari gestorven is, heb ik leren schilderen.
    Het liefste schilder ik dieren.
    Ga verder met je blog want ik geniet er van !

    Groetjes Lily

    Beantwoorden

Plaats een reactie