breidag

Eindelijk was het dan zover…de brei- en haakdagen! Dus toog ik in m’n rode Panda naar Zwolle.

Bovenaan mijn lijstje stond de lezing van Melanie Berg bijwonen. Ze vertelde inspirerend over haar werk als ontwerpster van breipatronen. De Duitse Berg heeft als IT-er gewerkt en toen ze haar kinderen kreeg, drie stuks en vrij snel op elkaar, ging ze zich meer en meer bezighouden met breien. Er ging een wereld voor haar open toen ze Ravelry ontdekte.

Ja. volgens mij gaat dat zo bij alle breisters, bij het ontdekken van deze brei-community op internet! Om professioneel ontwerper te kunnen worden moet je hard willen werken. Je redt het echt niet met een paar uurtjes breien in de avonduren. Bezie het als een echte baan. Uren maken en serieus netwerken. Daarnaast is het belangrijk dat je fouten durft te maken, zo gaat dat nu eenmaal in het proces van ontwerpen. In het begin zit je zo vol ideeën dat je die al snel allemaal in dat ene ontwerp wil persen, een shawl wordt dan al gauw ‘to much’!

Melanie had veel van haar ontwerpen bij zich en we mochten ze allemaal even bevoelen en bekijken. Zo leuk!
Aansluitend de beursvloer op: Een enorme snoepwinkel met maar liefst 78 stands.
O wat heerlijk, om me te vergapen aan al die mooie wolletjes. Mijn buit:

Een projecttasje, twee patronen en een wolletje.
De streng antraciet garen is van van Manos del Uruguay-Alegria. Dit garen is 75% merino en 25% polyamide. Ik had, eerder dit jaar, bij een give-away twee strengen gewonnen. Mijn plan is om deze streng daarbij te doen, om een fijne grote sjaal ervan te maken. Ik was dan ook blij dat ik daadwerkelijk deze streng wist te bemachtigen bij Michèle Tewes van Yarnz.

Ik stond me ook te vergapen bij de dierenkrukjes van Poppeke wol.
Natuurlijk m’n vriendinnen van Lindelicht gedag gezegd. O wat was Marianne haar stand weer mooi, vol wol en viltpakketjes. Twee maal stond ik aan de stand van Stip&Haak. De stand met de mooiste knuffeltjes. Ik twijfelde of ik voor een alles-in-één pakketje zou gaan of gewoon het patroon van die grappige konijnen. Heel verstandig koos ik voor het patroon. Al denkend aan mijn enorme hoeveelheid stash wist ik zeker dat daar echt wel wat wolletjes tussen zitten om Snuf te haken. Als tiener haakte ik vele knuffels. Leuk om dit weer eens op te pakken. Onze twee lieve kleinkinderen vinden het vast niet erg als ik de haaknaald weer eens oppak voor een Snuf!

Heerlijk om bekenden te zien. Samen met Marijke zat ik bij de lezing van Melanie Berg. Ik zag Lida bij de prachtige stand van Wol met Verve. En Anneke trof ik in het wild op de beursvloer, zij hielp op de stand van Lindelicht. Terwijl ik met een bakkie koffie mijn boterhammetjes nuttigde in het restaurant had ik leuke gesprekjes met de dames om me heen. Ja, er waren veel dames! Maar hier en daar kon je ook wel een man vinden hoor. Zo zat deze meneer te breien. Ja, ik mocht hem op de foto zetten. Nee, uniek is het niet, zo’n breiende man, maar vaak zie je het nog niet. Misschien is het ook wel een leuke hobby voor Jan-lief! Niet dat hij zich verveeld hoor, integendeel. Deze meneer heet Bob.

2 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Joke
    Okt 20, 2017 @ 16:42:05

    Hallo Froukje dat was vast Genieten!
    Ik had er ook graag heen willen gaan maar helaas loopi k nog met krukken en n rollator omdat ik mijn heup gebroken had terwijl ik ff wat blaadjes wilde aanvegen! En nu heb ik n compleet nieuwe heup gekregen! Dus nog wel ff rustig aan doen! jij hebt wel weer mooi garen geschoord! Succes met jouw breiwerk!
    Lieve groetjes van mij

    Beantwoorden

  2. Annemarie
    Okt 20, 2017 @ 18:44:25

    Wat een gezellig blogje, net of ik zelf op de beurs was en dat ging helaas niet. Leuke dingen heb je gekocht en ik ben benieuwd naar je Snuf. Veel haak- en breiplezier! Groetjes uit Amsterdam, Annemarie

    Beantwoorden

Geef een reactie

