hondenweer

De regen valt met bakken uit de hemel. Herfst heeft z’n intrede gedaan.
We maken onze rondjes nu niet meer zo groot, Chiqo en ik.
De paden waar we langs lopen staan vol modderpoelen.

‘Hondenweer’ is een samengesteld woord van hond en weer. In het Duits kom je het woord ook tegen: ‘Hundewetter’. Er wordt mee bedoeld dat het slecht weer is. Zo slecht dat je een hond nog niet eens naar buiten zou sturen. Honden werden in vroeger tijden niet zo behandeld als nu. Vandaar ook de uitdrukking ‘hondenbaan’ wat inhoud dat het een slechte en nare baan is.

Ik denk dat onze stabijna Chiqo geen moeite heeft met wat voor weer dan ook.
Dat we, denk ik, ten onrechte misschien te veel menselijke gevoelens en gedachtes ook projecteren op honden.
En toch…als ik naar hem kijk…zo in de regen, dan lijkt het net of hij dit weertype, net als ik, ook niet zo kan waarderen.

Of Chiqo het weer nu vervelend vindt of niet óf waarschijnlijk er helemaal geen idee bij heeft…feit blijft dat hij toch naar buiten moet om te poepen en te plassen. Maar na het rondje-hondje mag hij weer lekker opdrogen in de warme en droge huiskamer. En ik ook!

Geef een reactie

