uninterrupted knitting time

Gister was het fantastisch weer. Blauwe lucht en volop sinneskyn* waar.
M’n schoonvader had me gevraagd of ik wel op hond Mika wilde passen. Hij was een dagje op pad. Dus vertrok ik begin van de middag op m’n motor naar Nes.
2014-09-17 13.58.00Een prachtig ritje binnen door. Langs Oldeberkoop, Gorredijk, Tijnje en Oldeboorn. Mika was blij me te zien en we maakten dan ook maar meteen een wandeling in de buurt. Grappig eigenlijk, een jaar geleden had ik nooit gedacht om alleen met een hond aan de wandel te zullen gaan. Was eerder bang voor honden en meer een kattenmens. En nu loop ik ermee alsof ik nooit anders heb gedaan. En vooral, ik vind het leuk!
2014-09-17 13.29.472014-09-17 13.26.22Lopend door het weidelandschap. Prachtig zo’n weidse blik. Waar ik woon kun je niet zover kijken. Bij mij heeft het wat meer weg van een coulisselandschap. Wat ik zelf erg mooi vind. Het geeft het landschap iets vriendelijks vind ik. Maar dit landschap is ook mooi hoor, met de weidevogels en de vergezichten.
Jan z’n vader woont aan het begin van een vaarroute, de trufroute genaamd, bij een brug. Dus toen we van onze wandeling terug kwamen konden we lekker op het terras van de bootjes genieten. Beetje kijken, beetje lezen, beetje breien en hond een aai geven. Zo kom je de middag wel door!
2014-09-17 14.01.492014-09-17 14.08.462014-09-17 15.23.342014-09-17 15.20.142014-09-17 14.09.37Eind van de middag nog een wandeling gemaakt, nu richting Oldeboorn. Mika zijn eten gegeven en weer op de motor terug.
In Nes staat nog een 41 meter hoge watertoren. Wordt niet meer gebruikt trouwens. Wel een ijkpunt in het landschap.
2014-09-17 13.34.59Verder staat er een prachtige klokkenstoel bij het dorp. Ooit stond hier, op een terp, een klooster. In 1243 door de Duitse Orde gesticht. In de klokkenstoel hangt een enorme klok van wel 450 kg!
Met de mooie opschrift: Oer de deaden, goeden, kweaden, bidt mijn brounzen lud foar ’t lest: jow has, god, de iiv’ge rest.
Vertaald: Over de doden, goeden en kwaden, bidt mijn bronzen geluid voor het laatst: Geef hen, God, de eeuwige rust.
2014-09-17 13.39.32De klokkenstoel staat op de begraafplaats. Ongetwijfeld is het klooster wat er ooit stond, gebouwd op leylijnen. Waardoor de plek zo bijzonder aanvoelt.
(* weer met zonneschijn)

1 reactie (+voeg die van jou toe?)

  1. Marijke
    Sep 19, 2014 @ 06:55:19

    Wat leuk om die bekende plekjes te zien. Als tiener fietste ik er iedere dag langs naar school.

    Beantwoorden

Geef een reactie

