sokken en timemanagement

Ik heb er weer een paar klaar: sokken nummer 5 van dit jaar. Gebreid met een bolletje Phildar Phil Folk 100 om precies te zijn. Hoop dat ze goed blijven in de was. Ik heb namelijk nog geen ervaring met dit garen. Ze zijn voor Julia, de vriendin van zoonlief.
2014-08-13 10.29.262014-08-13 10.30.09Ik moet toegeven dat de breiprojecten van mij niet snel van de pennen komen. Ik heb, voor mijn gevoel, te weinig UKT ofwel Uninterrupted Knitting Time.
Maar de tijd vliegt gewoon voorbij! Hoe komt het toch, dat ik voor mijn gevoel gebrek aan tijd heb?
Het is gewoon zo: Tijd hebben we allemaal, maar hoe we die gebruiken is onze eigen keus. Ik denk dat mijn gebrek aan brei-tijd verschillende oorzaken heeft.
internetOp nummer 1:
Afgeleid worden door internet! Vaak is het zo dat wanneer ik dan eindelijk met breiwerk, kop thee en poes me op de bank heb geinstalleert dat ik dan na een paar pennen ‘even’ iets op moet zoeken, vervolgens blijf hangen op pinterest, ravelry of facebook. Heel erg eigenlijk, dat doelloos gesurf! Maar kom op bijvoorbeeld Pinterest wel weer de prachtigste plaatjes en de leukste ideeen tegen die ik natuurlijk braaf in allerlei mapjes parkeer.
Op nummer 2:
Momenteel kosten me de dagelijkse dingen gewoon wat meer tijd en vooral energie. Iedereen heeft dat volgens mij wel eens: er komt je even niets uit handen. Nu komt er me wel wat uit handen hoor, maar minder. Alle bezigheden nemen wat meer tijd en energie. Ik kan behoorlijk lang met ’t huishouden in de weer zijn. Rommel maar wat aan voor mijn gevoel. Toch staat er aan het eind van de dag wel een maaltijd op tafel, is de was weer weggestreken en de stofzuiger meestal ook wel door het huis gehaald. Maar dan is al wel weer de dag voorbij.
Op nummer 3:
Ik schreef al veel vaker over mijn grote kleine vriend Chiqo, de hond. Ik loop dagelijks met hem door het bos. Heerlijk om samen op pad te zijn. Het zijn de mooie momenten van de dag.
2014-08-13 09.20.102014-08-13 09.30.06

Op nummer 4:
Andere dingen die ik graag doe. Lezen bijvoorbeeld, dat neemt ook tijd. En gitaarspelen. Maar daarnaast rij ik zo nu en dan ook weer een rondje op mijn Ducati. Ik moet echt weer rijervaring opdoen na mijn val van afgelopen april. Het gaat nog niet supersnel en een bocht gaat nog niet altijd vlekkeloos maar ik vind het wel prachtig om weer te rijden. Ook maak ik samen met Jan wel ritjes op zijn motor. 2014-08-02 16.16.57

Het maakt natuurlijk ook helemaal niets uit wanneer ik wat langer over mijn breiprojecten doe. Voordeel is dat het minder kost: het neemt immers minder garen wanneer ik langer bezig ben met een paar sokken… Het is en blijft een hobby, een leuke bezigheid. Het is dus geen ‘moeten’ om te breien en projecten af te krijgen, het moet mag vooral ontspannend zijn eraan te werken! Wel zou ik, als ik heel eerlijk ben, willen dat er meer uit mijn handen kwam, gewoon omdat ik nog zoveel moois wil maken. Ik heb nog zoveel projecten op mijn lijstje staan. Nog zoveel mooi garen liggen…

9293afe948fb87273105f46ed7fa9d81Ik weet dat ik die gedachte los moet laten. Het is nu eenmaal een gegeven dat breien, wat je ook maar maakt, tijd neemt. Dat is nu juist ook het leuke ervan. Het breien zelf, het bezig zijn met garen, de repeterende beweging, het nadenken over moeilijke patronen. Onlangs is er weer een boek over verschenen->
En artikelen zie je ook langs komen op internet: Hier ook nog. Altijd weer de conclusie: Breien is goed voor je (geestelijke) gezondheid!
Maar vooral dus het gaat om het doen!!!! Dat je er leuke projecten mee maakt is prachtig en op zich natuurlijk ook wel een doel maar uiteindelijk brei je natuurlijk omdat je er plezier aan beleeft.
Zo, dat is een pleidooi om toch m’n time-management onder de loep te gaan nemen en meer UKT te creëren!
Want: tijd hebben we allemaal hoe we die gebruiken is onze eigen keus!
Laten we die tijd dan vooral besteden aan leuke en gezonde bezigheden!

Geef een reactie

