poesekepoes

Och, ik schreef al veel vaker over haar, poes Jiske. Hier over haar huisarrest in verband met merelnestje achter het huis en hier over de tijger die in Jiske was/is losgebroken. Nou gister was ik het zat. Twee muizen werden door haar gedood in nog geen uurtje tijd. Gelukkig was zoonlief thuis en kon die de (arme) muizenlijkjes ruimen. Mevrouw Jiske legt ze dood bij de achterdeur neer en geeft ze nog een zetje met haar poot! Ja Jiske, ze zijn al dood.SAMSUNGIn vroeger tijden hadden de boeren poezen in dienst om de muizen te verjagen of te doden. Dus eigenlijk zou ik blij met Jiske haar jacht-skills moeten zijn. Maar nee, dat ben ik niet. Dus vanaf gister draagt Jiske een heel mooi roze bandje met welgeteld 3 belletjes. Ik ben benieuwd!
2014-08-06 12.01.082014-08-06 12.01.21Nu ik dit berichtje schrijf ligt Jiske luid pinnend tussen laptop en mij in. Ja, het regent buiten dus mevrouw verkiest mijn schoot boven de muizenjacht.
Dat Jiske de muizenlijkjes bij de achterdeur dropt, of liever nog, mee naar binnen neemt heeft een reden. Eigenlijk twee redenen volgens de geleerden: 1. een teken van genegenheid voor hun eigenaar. Zucht, ik heb liever een kopje van haar. 2. Als gevolg van haar ouderlijk instinct.  Moederkatten leren hun kittens te jagen door dode of gewonde dieren naar hun jonkies te brengen zodat ze ermee kunnen ‘oefenen’. Dus Jiske probeert in feite mij ’t jagen bij te brengen! Ook daar word ik niet blij van. Maar ja, ’t is de natuur hè… Nu ze drie belletjes om heeft hoor ik haar van ver al aankomen. ’s Nachts gaat het bandje af, dan is ze toch binnen en zover ik weet, heb ik binnen geen muizen. En als dat wel zo was, mocht  ze haar bandje ook af, ik wil geen muizen in mijn huis. Hoezo meten met twee maten!

Geef een reactie

